mshb2016.6.5 Yale Union
mshb2016.6.5 Yale Union
今回の演奏は、一拍子から始まり、それをずらしていく取り決めを、合奏の共通項としています。
Our show this time starts with “one-beat”, and we make an arrangement of shifting from it to “staggered” rhythm our common term of collaboration.
- ‘ Ferry boat ‘
Rhythm:
| | | | ×2
Db Bbm Ebm Ab Bbm Gb Db Ab
Bbm Gb Ebm Ab Bbm Gb Db Ab
バス・ドラムは最も基本的なオンタイムの一拍子を、一つのコードにつき、4×2回刻みます。
ベースはひとりがギターのようにコードを押さえ、もうひとりがドラムのスティックのようなもので弦を叩きます。
これは船のボイラーを表しています。
楽譜の読める人、あるいは覚えられる人は、メロディーを繰り返し演奏します。
それ以外の人は、進んでいく船を取り巻く環境音 の中からひとつを選び取り、それを演奏します。例えば
・カモメ
・イルカ
・クジラ
・風
・客室
・福島から流れ着いた放射性物質
・難民船
・潜水艦
・氷山
・魚
・アザラシ
などです。
Bass drum make the most essential ‘on-time’1 beat, 4×2 times per one chord.
As for bass guitar, one plays chords like playing the guitar, and the other hits the strings of the bass guitar with a drum stick.
This expresses the sound of the boiler of a ship.
Those who can read the scores and who can learn the melody will play it repeatedly.
Others choose one of the surrounding sounds like;
・seagulls
・dolphins
・whale
・the wind
・passenger’s cabin
・radio active debris from Fukushima
・refugee ship
・submarines
・an iceberg
・fish
・seals
- ‘ Honey ‘
前半は一拍子ですが、すべて遅れます。頭の中では遅れてはいませんが、実際の音はすべて遅れます。
途中からオンタイムになります。
The first half is “1 beat”, but everything delays each time. It’s not delayed inside our heads, but all actual tones delay. It will become ‘arriving on time’ punctually half way through.
|→ |→ |→ |→ |→ |→ |→ |→
F# F# F# F# F# F F F
|→ |→ |→ |→ |→ |→ |→ |→
F F F F F# F# F# F#
|→ |→ |→ |→ |→ |→ |→ |→
F# F# F F F F F F
| | | | | | | |
G G G G F F F F
C C C C G G G G
G G G G F F F F
C C C C G G G G
bass solo
|→ |→ |→ |→ |→ |→ |→ |→・・・
G G G G G G G G・・・ (Da capo)
love, joy, peace, patience, kindness, goodness, faith, mildness, self-control
| | | | | | | |
G G G G F F F F
C C C C G G G G
温和
mildness
ライオンの死骸には蜜蜂が群れ蜜
が溜まってい た
高い所を移動する船 飲むべき光 苦
there in the lion’s carcass
was a swarm of bees
and honey
the ship moving high up above
the light to be drunk
bitter and sweet
love, joy, peace, patience, kindness, goodness, faith, mildness, self-control
こんな上の地層から言葉を出すなんて
sending out words from such an upper layer
it’s the taste of honey
最初、ベースのルート音が分かる人はそれをリズムに合わせて演奏します。
途中、オンタイムになったら、コードに合わせて自由に演奏します。
ベースソロになったら、低音以外の人はインプロヴィゼーションです。
最初に戻り、繰り返して終わります。
At first those of you who understand the root tone, will play it according to the rhythm.
And when the rhythm becomes ‘on time’, we will play freely according to the chords.
During the bass solo, all except bass parts will improvise.
Then back to the first part , repeat it and finish.
- ‘ Swing back ‘
quadruple measure
| |→ | |→
Ab Ab Eb Eb
Bb Bb Cm Cm
これはフューネラル・マーチのリズムで、二拍目と四拍目がふわっと遅れます。
通常は左手で一拍目を、皮に直角に打ち下ろすようにオンタイムで叩き、二拍目を、円を描くように叩くことで遅れを生じさせます。
これは、その「ずらし」を極端に意識的に行うことで、演奏を辺境のロック史のなかに位置づけようとするものです。
This is the rhythm of funeral march and the 2nd and the 4th beat delays softly.
Usually the drummer makes the first beat by striking the drum skin vertically on time with left hand, and the second beat with circling gesture, this makes delay.
This is an attempt to locate the performance at the border of the ”history of rock” by creating the time lapse consciously.
低音部の動きは
The movement of the bass line is;
Ab/Eb Ab/EbAb Eb/Bb Eb/BbEb
Bb/F Bb/BbB C/G CC/DEb
楽譜の読める人、あるいは覚えられる人は、メロディーを繰り返し演奏します。
それ以外の人は、葬式ということを念頭に置き、あとは自由に演奏します。
Those of you who can read scores or learn the melody will play it repeatedly.
Others bear in mind that it’s funeral scene and play freely.
- ‘ Like a dream ‘
| ←| | |→ ×2
わかる ないこと すぎる
wakaru naikoto sugiru
C ConB F F
ゆめを みるなよ いまが
yumewo mirunayo imaga
C ConB F F
ゆめの ように なるまで
yumeno yowuni narumade
C ConB F F
there are many things that I don’t understand
don’t dream
until ‘now’ becomes like a dream
ドラムは一拍子を、一つのコードにつき、4×2回刻みますが、二拍目が少し前倒しになっており、四拍目は少し後ろにずれています。一拍目と三拍目は厳密にオンタイムです。四拍目の前に息を吐き切るのがコツです。それによって、針が布を縫うような表と裏の流れが生まれます。One will play the drum and 4×2 times per one chord, but the second beat will lean forward and the 4th beat lapses backwards. The 1st and the 3rd beat are strictly on time. The knack is to exhale the breath thoroughly before the 4th beat.
メロディーは三つの連に分かれています。歌える人は、三つの合唱隊に分かれて、それを順番に歌います。
歌わない人は、リズムを演奏します。音程の選び方は自由です。
Melody is divided into 3 lines. Those of you who can sing will be 3 chorus part and will sing in turn.
Those of you who don’t sing will play the rhythm. You can choose any tones freely.
- ‘ Walking at night with my eyes closed ‘~ ‘ The Grasshoppers ‘
Rhythm:
♪・・・♪・・・/・・♪・・♪・・
Lyrics;
目を瞑って歩く夜道は
色んな人の声色で
開いても閉じても真っ暗で
寝ても覚めても同じこと
目を瞑って歩く夜道は
パトカーなどともすれ違い
上にも下にも寝場所はなく
パジャマも上着も同じこと
目を瞑って歩く夜道を
十歩歩けば目を開けて
歌わせたものに歌われて
車道も歩道も同じこと
詩が目を瞑って一人歩きを
walking the road at night with my eyes closed
tones of the many voices
even opened or closed, it’s utterly dark
awake or asleep, all the same
walking the road at night with my eyes closed
some police car passes by
no place to sleep in upper nor lower layer
pajamas or jacket, all the same
walking the road at night with my eyes closed
I have to open my eyes before I finish ten steps
sung by what I made to sing
roadway or sidewalk, all the same
it was a word that was walking alone
低音楽器の人は、夜道を歩いているところを想像し、目隠しして歩きながら弾きます
people who have bass instrument try to imagine walking at night and play their instruments walking with their eyes blindfolded
G(F)right foot 4rthG(A)right
♪・・・♪・・・/・・♪・・♪・・
Gleft foot 3rdGleft
3番目の左足が半拍
4番目の右足が四分の一拍遅れます
half beat delay with the 3rd left foot
a quarter beat delay with the 4th right foot
大きく分けて、
・このリズムが体に入っている人
・入っていない人
を想定します
次に、その中でも
・五線譜を読める人
・読めない人
がいるので、都合4つのスコアを用意します。
リズムが分かって楽譜が読める人でしかもそれを低音で演奏できる人は最初に揚げたベースラインを担当し、高音で演奏できる人には譜面のメロディーを好きな場所で演奏してもらいます。
リズムが分かってでも楽譜は読めない人は打楽器的なものを担当します。
リズムが体に入っていない人は、楽譜が読めても読めなくても、夜道ですので
・カエル
・虫の声
・人の家から漏れてくる音
・夜汽車
・酔っぱらいが吐く音
・店先のノイズ
・パトカー
などになって演奏します
夜道ですので、僕は途中でラウンドミッドナイトを弾くかもしれません
舞踏で参加する人は、目隠しをしてベースを演奏しながら歩いている人の後ろについていきます。
目隠しして歩きながら演奏するのは低音のベースラインの人だけです。
最後に、夜道を終わらせるために、800倍遅くした例の虫の合唱に移行して終わりたいと思います。
演奏できるのは楽譜が読める人か、読めなくても覚えた人に限ります。パターンを覚えれば簡単なので、声で付いてくることは出来ると思います。
それも難しい人は、項垂れて、「虫の声を聴く人間」の役を演じます。でも音痴な虫も混じっていてもいいので、なるべく虫をおすすめします。
to sort it roughly, there are two groups of people;
・the ones who have this rhythm within them
・the ones who do not have this rhythm within them
and each group divided into two groups,
namely:
・the ones who reads scores
・the ones who don’t read scores
so there are 4 groups altogether, scores are prepared for each group
the ones who understand the rhythm and read scores and are able to play lower keys will play bass line which will be shown firsthand,
and those of them who can play higher notes will play the melody wherever they choose.
those who understand the rhythm but do not read scores will play rhythm.
Those of them who don’t have this rhythm within them ,whether they read scores or not,will play the sound of;
・ frogs
・ grasshoppers
・ the noise from houses
・ night train
・ drunkard vomiting
・ the noise from stores
・ the siren of the police car
as it’s a street at night. I might play ‘ round midnight ‘ in between on the piano.
the ones who participate with their dancing will follow the ones who play bass line,while they are walking blindfolded.
It is only these ones plyaing bass line who walk blindfolded.
And at last, to terminate the street at night, we will finish by moving on to “800x delayed sound of the grasshoppers”.
Only those who reads the scores or who learned the melody by heart will play this part. It’s not so difficult if you remember the pattern so you can also join by singing.
If even this seems difficult, you have roll as “the ones who hear the grasshoppers’ sound” with their heads down, but I recommend you’d rather be grasshoppers as there must be grasshoppers out of tune.
- The 7th tune ‘a boogie’
基本的にブギーのリズムですが、ギターの音の立ち上がりに四種類あります。
・人間 オンタイムだがふわっと弾く
・ライオン オンタイムでダウンストロークで一気にジャッジするように弾く
・雄牛 親指で低音から押し出すように力強く弾き、手のひらで止める
・鷲 オンタイムよりやや早めに、高音域をアッパーストロークで短く切って弾く
です。
人間は愛を
ライオンは勇気を
雄牛は力を
鷲は知恵を表します。
Basically it’s the rhythm of the blues, but there are 4 different kinds of waveform when starting to play the guitar;
man : starting on time,but softly
lion : starting on time with down stroke,at once, judgingly
bull : pushing the strings strongly with a thumb and stop with a palm
eagle: a bit faster than being on time, play upper tones with short cutting stroke
man represents love
lion, courage
bull, power
and eagle, justice.
・♪・・♪・・・/♪・・♪・・・・
EAEE
AAEE
GAEE
一拍目のベースはギターより常に先にきます。
the first beat of the bass comes before the guitar
E E A A
・♪・・♪・・・/♪・・♪・・・・
E A
lyrics:
And the first creature had the face of a man
(EA)EE
Yes’n the first face’s like the face of an earthling man
(AA)EE
Oh the first one’s face was like a loving man
(GA)EE
And the second living creature had the face of a lion
Yes’n the second face’s like the face of a male lion
Oh the second one’s face was like a judging lion
And the third living creature had the face of a bull
Yes’n the third face’s like the face of a young bull
Oh the third one’s face was like a powerful bull
And the fourth living creature had the face of an eagle
Yes’n the fourth face’s like the face of an flying eagle
Oh the fourth one’s face was like a clever eagle
So these are:
MAN,LION
EAEE
BULL,EAGLE
AAEE
SO that is, that is the way they were
GAEE(on time and very loud)
So these are:
MAN, LION, BULL, EAGLE, MAN, LION, BULL, EAGLE
EAEE
MAN, LION, BULL, EAGLE, LOVE,JUSTICE,POWER,WISDOM
AAEE
MAN, LION, BULL, EAGLE, MAN, LION, BULL, EAGLE
GAEE
MAN, LION, BULL, EAGLE, BULL,MAN, LION, EAGLE
LION,BULL, MAN, EAGLE, MAN, LION, BULL, EAGLE
BULL,MAN, LION, EAGLE, LION,BULL, MAN, EAGLE
MAN, LION, BULL, EAGLE, BULL,MAN, LION, EAGLE
LION,BULL, MAN, EAGLE, MAN, LION, BULL, EAGLE
BULL,MAN, LION, EAGLE, LION,BULL, MAN, EAGLE
MAN, LION, BULL, EAGLE, BULL,MAN, LION, EAGLE
EAEE
JUSTICE,POWER,LOVE,WISDOM(LION,BULL, MAN, EAGLE)*,
LOVE,JUSTICE,POWER,WISDOM(MAN, LION, BULL, EAGLE)
AAEE
POWER,LOVE,JUSTICE,WISDOM,(BULL, MAN,LION,EAGLE),
LION,BULL, MAN, EAGLE
GAEE
MAN, LION, BULL, EAGLE, BULL,MAN, LION, EAGLE
EAEE
LION,BULL, MAN, EAGLE, MAN, LION, BULL, EAGLE
AAEE
So that is, that is the way they were
GAEE(on time and very loud)+
()*chorus
+So that is, that is the way they were
のところはオンタイムで演奏します。
ギターの速弾きが出来る人は可能な限り弾きまくります。
+This part will be played “on time”.
Those who can play the guitar very fast will play as fast as possible.
- The 8th tune 「アメリカンポップス風の昼休み」
‘ noon recess after american pops’
リズムは普通のエイトビートで、ふつうに演奏します。
The rhythm is ordinary 8 beat and will play ordinarily.
G/D C/D C A/D
G/D C/D C A/D
Em A
これは高速道路のゴミ拾いの仕事をしていたときに、サービスエリアの裏で休憩しているとき作ったメロディーです。
This tune I’ve made when I was having a break at the back of the service,
at that time I was working on the highway picking up garbages.