studio village hototoguiss2007-2022 為の
Matsuyama
Matsuyama in Ehime is the birthplace of haiku, and to this day, haiku submission boxes are placed around town. Young people gather in a haiku society-like manner. In other words, they observe and contemplate well, but their approach is generally instant, casual, and somewhat careless. There is a local disposition here, which they call “yomoda” in the dialect—a blend of humor and sadness. It’s as if they pretend to agree to demands in a laid-back way, all while delaying the big decision. It’s a matter related to the moment and ethics.
Near the famous Dogo Onsen is Studio Village Hototogisu, named after the magazine Hototogisu started by Masaoka Shiki, the father of haiku. The studio was once a large psychiatric hospital, which Mr. Tsuru, the owner, completely remodeled, turning the third floor into his music studio. Tsuru-san is both a psychiatrist and an avid enthusiast of classic rock. He’s a broad-minded adult who also accepts my type of music. About once or twice a month, I randomly select an instrument or device from his vast collection, gathers whoever happens to be around, usually his family, and in about two hours, we record and mix a piece. This album is a compilation of those recordings. The album cover is designed after Matsuyama’s specialty confection, “Ichiroku Tart.”
From around the time of the pandemic, I started layering his dobro guitar or mandolin over my tracks on purpose. The mainstream and the fringe—once opposing camps—merged after this pandemic, a convergence in rock history that’s etched on side D of this album, reflecting the current global situation.
Could a society of free-verse haiku poets sharing both love and resentment for Matsuyama be possible? It’s a question that touches on the future course of nationalism. (Tori Kudo)
愛媛の松山は俳句の発祥地であり、今でも街中に投句ポストが設置されていて、青年達は俳句結社的な集まり方をします。つまり充分観察・観照はしますが、インスタントで総じてラフで投げやりです。ぬらりくらりと要求を受け入れる振りしながら、大きな判決を先延ばしにさせようとするような、ユーモアと悲哀が入り混じったローカル気質を土地の方言では「よもだ」と言い慣わしています。それは瞬間と倫理に関わる問題です。
観光名所である道後温泉の近くにあるスタジオ・ヴィレッジホトトギスは、俳句の始祖である正岡子規の雑誌「ホトトギス」に由来します。スタジオは以前は大きな精神病院でしたが、鶴さんが大改造して三階を音楽スタジオにしたのです。鶴さんは精神科医でありながら王道ロックを極めた好事家でもあり、僕のようなジャンルの音楽をも受け入れる裾野の広さを持った大人です。月に一、二度、彼の夥しいコレクションの中からたまたま目に留まる楽器や機器を使い、たまたまそこに居合わせる人、多くの場合彼の家族、も動員し、二時間ほどでレコーディング〜ミキシングまで終わらせる、という作業を続けてきたものをまとめたのがこのアルバムです。盤面のデザインは松山銘菓「一六タルト」です。
パンデミックの辺りから、鶴さんのドブロギターやマンドリンを僕のトラックにわざと被せるようなことも始めました。かつて敵と味方に分かれていた王道ロックと辺境が、パンデミックを経てマージするというロック史的な現在の世界情勢がこのアルバムのD面に刻まれています。
松山に対する愛憎を共有する自由律俳句の結社は可能でしょうか。それはナショナリズムの行く末の問題です。
Tori Kudo – Studio Village Hototoguiss 2007-2022 Br-d 53 EN V2 (2)